Wynagrodzenia > Zarządzanie PPK | | Drukuj |
Okno Zarządzanie PPK kompleksowo wspiera użytkownika w obsłudze zdarzeń związanych z pracowniczymi planami kapitałowymi.
Użytkownik zarządzający PPK powinien mieć nadane prawo Dostęp do zarządzania PPK.
Generowanie zgłoszeń oraz danych do PPK wykonywane jest zgodnie z Ustawieniami PPK, do pliku (XML, PPK) lub z wykorzystaniem API instytucji finansowej.
Ustawienie elementów kadrowych firmy
Ponowienie wysyłki wpłaty do PPK
Wydruk deklaracji o rezygnacji z PPK
Uczestnicy PPK z obniżoną wpłatą pracownika
Zgłoszenie wypłaty transferowej
Wypowiedzenie umowy o zarządzanie PPK
Wznowienie po 4 latach (autozapis)
Pasek narzędziowy
Rozwija menu z poleceniami: •Wpłaty – generuje dla instytucji finansowej zestawienie kwot wpłat za wybrany miesiąc, dla wybranych pracowników. Zależnie od ustawień komunikacji generowane są pliki PPK/XML z wpłatami (komunikacja za pomocą plików) lub informacje o wpłatach przesyłane są bezpośrednio do instytucji finansowej (komunikacja przez API). •Deklaracje pracowników – generuje dla instytucji finansowej deklaracje dla o ustalonych procentach wpłat pracowników w miesiącu przystąpienia, zmianach wysokości wpłat, rezygnacji z PPK, zwolnieniu pracownika oraz wznowieniu uczestnictwa. Zależnie od ustawień komunikacji generowane są pliki PPK/XML z deklaracjami (komunikacja za pomocą plików) lub deklaracje przesyłane są bezpośrednio do instytucji finansowej (komunikacja przez API). •Aktualizacja danych pracownika – generuje dla instytucji finansowej informacje o zmianie w danych osobowych pracowników. Zależnie od ustawień komunikacji generowane są pliki PPK/XML (komunikacja za pomocą plików) lub dane przesyłane są bezpośrednio do instytucji finansowej (komunikacja przez API). •Wystąp o zwrot nadpłat – przygotowuje zgłoszenie nadpłaty do PPK. Polecenie dostępne jest w widoku Pokaż pracowników: nadpłaty PPK do rozliczenia. •Wystąp o wypłaty transferowe – generuje zgłoszenie wypłat transferowych zgromadzonych środków PPK. Polecenie dostępne jest w widoku Wypłaty transferowe do zgłoszenia.
Komunikacja za pomocą API nie obsługuje aktualnie zmiany imienia uczestnika, próba przesłania informacji o zmianie imienia powoduje błąd ze zidentyfikowaniem uczestnika z KIP w instytucji co uniemożliwia odbieranie informacji przez API lub odrzucenie danych przed API. |
Generuje zgłoszenie pracowników do PPK dla instytucji finansowej. |
Eksportuje zaznaczone na liście dane do pliku MS Excel. |
Umożliwia wczytanie danych z instytucji finansowej (IDPPK oraz Nr konta w instytucji) po zgłoszeniu pracowników. Wczytane dane umieszczane są w elemencie Dane w instytucji (zestaw kadrowy Programy emerytalne > Pracowniczy Plan Kapitałowy (PPK)).
Import wykonywany jest z plików w formacie XML (.xml, .ppk). |
Wczytuje ponownie listę. |
W oknie Zarządzanie PPK widoczni są tylko ci pracownicy, do których użytkownik ma prawa.
Zakładka Wpłaty
Pole Wpłaty za miesiąc
Pole wyboru miesiąca i roku dla prezentowanych na liście danych dostępne jest dla wybranych z pola Pokaż pracowników widoków: aktywni uczestnicy PPK, wszyscy, z rezygnacją, zakończenie uczestnictwa w PPK. Pozostałe widoki, dla których pole jest nieaktywne prezentują dane według stanu na bieżący dzień.
Pole Pokaż pracowników
Rozwijana lista pola Pokaż pracowników służy do zmiany widoku listy pracowników podlegających obowiązkowi przystąpienia do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Aktywność przycisków na pasku narzędziowym zależy od wybranego aktualnie widoku.
Widok Aktywni uczestnicy PPK prezentuje pracowników, którzy są w wybranym miesiącu aktywnymi uczestnikami PPK.
Na liście wykazywani są pracownicy, którzy zostali naliczeni i mają system wynagrodzeń związany z PPK w wybranym miesiącu (pole Wpłaty za miesiąc).
Na liście widoczni są również pracownicy, którzy nie zostali jeszcze zgłoszeni do instytucji finansowej.
Po naliczeniu płac i zamknięciu wybranego miesiąca widok umożliwia generowanie deklaracji i wpłat za wybrany miesiąc. W tym celu należy wybrać przycisk Generuj dane, a następnie z listy wybrać rodzaj danych Deklaracje pracowników lub Wpłaty.
Dostępne w menu kontekstowym dla listy polecenie Szczegóły pozwala podejrzeć składniki poszczególnych wpłat na PPK (wpłatę podstawową oraz wynikające z korekt kompensaty). |
Widok do aktualizacji danych prezentuje pracowników, których dane osobowe od dnia rejestracji uległy zmianie. Stan prezentowany jest na bieżący dzień (data systemowa).
Przycisk Generuj dane > Aktualizacja danych pracownika wygeneruje zgłoszenie aktualizacji danych dla instytucji finansowej. Po wygenerowaniu aktualizacji pracownicy zostaną usunięci z tej listy. |
Widok do przystąpienia prezentuje pracowników spełniających w dniu wyszukiwania (data systemowa windows) kryteria kwalifikujące ich do zgłoszenia do PPK: •są zatrudnieni (na umowie o pracę lub w innej formie wymagającej zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych); •w wieku powyżej 18 i poniżej 55 roku życia; •byli zatrudnieni w momencie ustawowego terminu przystąpienia firmy do PPK; •zostali zatrudnieni po dacie ustawowego terminu przystąpienia firmy do PPK, ale posiadają u aktualnego pracodawcy w okresie ostatnich 12 miesięcy 3-miesięczny okres zatrudnienia.
W celu prawidłowej prezentacji danych muszą być uzupełnione następujące dane. Dla umów o pracę: •aktywny wzorzec Pracownik etatowy. •w zestawie Umowa o pracę wszystkie umowy muszą mieć uzupełnione atrybuty data rozpoczęcia pracy i data zakończenia pracy. •uzupełnione dane w zestawie Zgłoszenie ZUA/ZZA. Dla umów cywilnoprawnych: •aktywny wzorzec Umowy cywilnoprawne. •dla zestawów Umowy zlecenia, Umowy zryczałtowane, Umowy z art.13 pkt 7, Umowy z art.13 pkt 9 uzupełnione atrybuty data rozpoczęcia i data zakończenia. •w zestawie Zgłoszenie ZUA/ZZA w elemencie Obowiązkowe ub. społeczne i zdrowotne atrybuty ub. emerytalne obowiązkowe? i ub. rentowe obowiązkowe? ustawione na Tak. W celu prawidłowego uwzględniania umów cywilnoprawnych podlegających Pracowniczym Planom Kapitałowym dodano nową klasę elementów PPK do przystąpienia – umowy cywilnoprawne, do której zostały dodane Umowy zlecenia, Umowy zryczałtowane, Umowy z art.13 pkt 7, Umowy z art.13 pkt 9. W przypadku posiadania własnych umów cywilnoprawnych podlegających PPK należy dodać je do klasy. |
W celu wyszukania osób, którym należy wygenerować deklarację zgłoszeniową trzeba w polu Pokaż pracowników wybrać z rozwijanej listy opcję do zgłoszenia w instytucji. Po wybraniu tej opcji pokaże się lista pracowników spełniająca kryteria na dzień wyszukiwania (data systemowa).
Na liście zostaną wykazani pracownicy, którym wcześniej wstawiono i zrealizowano zdarzenie PPK przystąpienie. Po zweryfikowaniu listy pracowników należy wybrać przycisk Generuj zgłoszenia, który spowoduje wygenerowanie deklaracji rejestracji dla wszystkich lub zaznaczonych pracowników. Po wygenerowaniu zgłoszeń dla pracowników zostaną oni usunięci z tej listy. |
Widok prezentuje, wynikające z okresów korygujących, nierozliczone zmiany we wpłatach PPK. Wykazywane tutaj korekty wpłat rozliczane są przez złożenie deklaracji korekty (przycisk Generuj dane > Wystąp o zwrot nadpłat), lub automatycznie w kolejnych miesiącach (razem z kolejnymi wpłatami na PPK). |
Widok nowo zatrudnieni prezentuje osoby, które jeszcze nie spełniają kryteriów przystąpienia do PPK.
Na liście prezentowani są pracownicy spełniający w dniu wyszukiwania następujące kryteria: •są zatrudnieni (na umowie o pracę lub w innej formie wymagającej zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych); •w wieku powyżej 18 i poniżej 55 roku życia; •zostali zatrudnieni po dacie ustawowego terminu przystąpienia firmy do PPK i nie posiadają u aktualnego pracodawcy w okresie ostatnich 12 miesięcy 3-miesięcznego okresu zatrudnienia. |
Widok wszyscy prezentuje listę wszystkich pracowników na dany miesiąc wraz z ich statusem PPK.
Status nieznany oznacza pracowników, którzy w danym miesiącu nie mają żadnych zdarzeń z katalogu 8 Programy emerytalne i nie są aktywnymi uczestnikami PPK.
Pracownicy będący uczestnikami PPK posiadają od jednego do kilku statusów w zależności od zdarzeń PPK jakie wystąpiły w trakcie danego miesiąca. |
Widok prezentuje listę pracowników ze zgłoszeniami wypłaty transferowej zgromadzonych środków PPK. |
Widok prezentuje listę wysłanych dyspozycji o zwrot nadpłat do PPK.
Wynikające z korekt różnice we wpłatach na PPK prezentowane są według miesięcy, za które zostały wykonane.
Jeśli w danym miesiącu zarejestrowanych dla danego pracownika jest kilka zmian we wpłatach na PPK, wtedy ich wartości zostaną zsumowane w jednym wierszu. Aby zobaczyć więcej informacji o poszczególnych zmianach wysokości wpłat w tym miesiącu, zaznacz pracownika na liście i z menu podręcznego wybierz polecenie Szczegóły. |
Widok prezentuje pracowników, którzy zgłosili w wybranym miesiącu rezygnację z uczestnictwa w PPK.
Na liście zostaną wykazani pracownicy, którzy w danym miesiącu mieli wstawione i zrealizowane zdarzenie PPK rezygnacja. |
Widok prezentuje pracowników, którzy w wybranym miesiącu zakończyli uczestnictwo w PPK, w związku z zakończeniem stosunku pracy lub rozwiązania umowy cywilnoprawnej.
Na liście wykazywani są pracownicy: •zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy w danym miesiącu mają rozwiązany stosunek pracy, •pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy cywilnoprawnej, którzy zakończyli umowę i mają wstawione i zrealizowane zdarzenie PPK zwolnienie. |
Zakładka Zwroty korekt
Zakładka prezentuje informacje o związanych z korektami zwrotach wpłat PPK z instytucji finansowych.
Zwroty dotyczą kwot rozliczeń instytucji finansowej z firmą.
Zakładka Zwroty
Zakładka prezentuje informacje o dokonanych przez pracowników wypłatach środków z PPK (np. w związku z zakupem mieszkania).
Zakładka Zwroty po 60 roku życia
Zakładka prezentuje informacje o dokonanych przez pracowników wypłatach środków z PPK po ukończeniu 60 roku życia.
Informacja na zakładce prezentowana jest na podstawie informacji odebranych od instytucji finansowej i skutkuje ona wstawieniem do kalendarza takiego pracownika zdarzenia PPK zakończenie uczestnictwa po 60 r.ż. (dyspozycja wypłaty). Realizacja tego zdarzenia powoduje zaprzestanie naliczania dalszych wpłat na PPK.
Zakładka Wypłaty transferowe
Prezentuje informacje o zgłoszeniach wypłaty transferowej środków zgromadzonych na rachunku PPK.
Zakładka Wznowienie po 4 latach (autozapis)
Zakładka wspiera użytkownika w działaniach związanych z obsługa zapisu do PPK pracowników, wnikających z wymogu autozapisu wraz z upływem terminu ustawowego (co 4 lata).
Pole Pokaż pracowników rozwija wybór widoku listy pracowników podlegających obowiązkowi autozapisu do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dostępne są 3 widoki:
•obowiązek informacyjny – prezentuje osoby zatrudnione, którym należy przekazać informację o ponownym zapisie do PPK
•do wznowienia po 4 latach (autozapis) – prezentuje osoby zatrudnione i na dzień 1 kwietnia 2023, w wieku 18 i poniżej 55 roku życia, którym wcześniej wstawiono i zrealizowano zdarzenie PPK rezygnacja (zarówno, gdy zatrudniony zrezygnował z wpłat do PPK przed zawarciem w jego imieniu umowy o prowadzenie PPK, jak i uczestnik PPK, który zrezygnował z wpłat do PPK) lub bez zarejestrowanego takiego zdarzenia, ale nie wysłano w ich imieniu zgłoszenia o prowadzenie PPK.
•ze wznowieniem po 4 latach (autozapis) – prezentuje osoby, którym zarejestrowano w kalendarzu zdarzenie PPK Wznowienie po 4 latach (autozapis).
Więcej informacji - wznowienie po 4 latach (autozapis) >>
Rejestracja zdarzeń PPK
Rejestracja zdarzeń PPK (przystąpienie, rezygnacja, wznowienie, wznowienie po 4 latach, zmiana, zwolnienie, zwrot wpłat) w kalendarzach pracowników możliwa jest również z okna kartoteki Zarządzanie PPK. Aby wstawić zdarzenie dla wybranych pracowników wybierz z menu podręcznego dla listy polecenie Wykonaj akcje aby otworzyć okno wyboru wstawianego zdarzenia (z grupy 8 Programy emerytalne > PPK).