Strona startowa

Drukuj

Grupowanie zapisów

Tworząc schematy księgowań można określić sposób sumowania po stronie Wn lub Ma zapisów, które powstały przy pomocy danego schematu. Mechanizm ten służy do porządkowania zapisów na dokumencie. Jak już wiemy, dokument PK składa się z pozycji, które zawierają bilansujące się zapisy. Przez odpowiednie ustawienie sumowania w schemacie możemy spowodować, że księgowania na wybrane konta po stronie Wn lub Ma nie będą wyszczególniane na oddzielnych pozycjach dokumentu PK. Zamiast tego do dokumentu zostanie dodana jedna pozycja, zawierająca sumę wszystkich zapisów na to konto po stronie Wn lub Ma. Jeżeli ustawimy sumowanie po stronie Wn, wtedy zapisy o identycznym koncie Wn będą sumowane po stronie Wn. Jeśli ustawimy sumowanie po stronie Ma, wtedy zapisy o identycznym koncie Ma będą sumowane po stronie Ma. Przy ustawieniu sumowania po obu stronach kolejne księgowania będą sumowane do pozycji o identycznym koncie Wn, a jeśli takiego nie ma jeszcze w dokumencie, wtedy o identycznym koncie Ma. Jeśli nie wybierzemy żadnego sumowania, wtedy wszystkie zapisy będą tworzyć oddzielne pozycje w dokumencie.