Współpraca między programami:
W przypadku, gdy program handlowy i program Finanse i Księgowość są zainstalowane w różnych sieciach komputerowych, wymiana danych pomiędzy nimi polega wyłącznie na przekazywaniu plików tekstowych i nie ma możliwości synchronizacji kartotek. Przesyłanie danych odbywa się w kierunku od programu handlowego do programu księgowego. Wymaga to wykonania eksportu danych do pliku w programie handlowym i importu danych z pliku tekstowego do bufora programu księgowego. Nie są konieczne żadne dodatkowe czynności po stronie programu handlowego – wszystkie uzgodnienia dotyczące przesyłanych danych zostaną dokonane i zapamiętane po stronie programu księgowego podczas importu danych z pliku.
Program umożliwia wymianę dokumentów pomiędzy różnymi oddziałami firmy oraz między oddziałami a centralą. Przesyłanie danych dokumentów handlowych, magazynowych i płatności do centrali odbywa się tak samo, jak eksport tych dokumentów do programu Finanse i Księgowość w formacie 3.0. Pliki importowane do programu Finanse i Księgowość dodatkowo mogą być importowane do Handlu jako dokumenty z oddziału. Import dokumentów odbywa się poprzez import ze wskazaniem pliku z importowanymi dokumentami oraz szablonu hmioddz.ams.
Przed pierwszym importem użytkownik powinien zdefiniować odpowiednie rejestry pieniężne i formy płatności oraz rejestry VAT, do których mają trafiać przychodzące z oddziału dokumenty tak, aby podczas importu można je było odpowiednio powiązać (nie da się tego zrobić podczas samego procesu importu, można natomiast tworzyć magazyny).
Podczas importu program umożliwia uzgodnienie takich elementów jak kontrahenci, towary, magazyny, rejestry pieniężne, formy płatności, rejestry VAT. W wyniku tych uzgodnień dane nadawców - oddziałów zostają wpisane do kartoteki kontrahentów centrali, a dane magazynów (sklepów itp.) - do kartoteki ustawień.
Importowane z oddziałów dokumenty handlowe i magazynowe znajdują się w specjalnych magazynach (opcja magazyn jako odział firmy w oknie magazynu), dla których nie można w centrali wystawiać dokumentów, a jedynie importować dokumenty z oddziałów. Dokumenty te, oznaczone w prawym górnym rogu okna jako 'KOPIA', są nieedytowalne - można je jedynie przeglądać i robić na nich zestawienia oraz rozliczać należności i zobowiązania wynikające z tych dokumentów.
Dokumenty magazynowe importowane z oddziału firmy mają wpływ na stan magazynowy w magazynie, w którym się znajdują oraz na stan magazynowy w całej firmie. Do centrali nie są jednak przenoszone dostawy do tych dokumentów, a więc przeglądanie w centrali historii dostaw z oddziału jest niemożliwe.
Program pilnuje, aby w jednym magazynie centrali znalazły się dokumenty tylko z jednego magazynu oddziału. Użytkownik jednak powinien zapewnić unikalność numerów dokumentów handlowych, magazynowych i płatności, ponieważ program nie pozwoli na zaimportowanie dokumentu o numerze, który już istnieje w centrali poprzez jawne jego wystawienie lub zaimportowanie z innego oddziału.
|
Bazy danych programu handlowego i programu Finanse i Księgowość są rozdzielone, jednakże aby wymiana informacji między nimi przebiegała prawidłowo, konieczne jest uzgodnienie (synchronizacja) zawartości kartotek kontrahentów, pracowników i urzędów wykorzystywanych przez oba programy. Synchronizacja danych jest w całości przeprowadzana przez program handlowy. Aby program mógł ją przeprowadzić, konieczne jest wskazanie plików zawierających dane opisujące firmę w programie Finanse i Księgowość: katalogu firmy, bazy kontrahentów, bazy pracowników i bazy urzędów. Brak wskazania oznacza, że odpowiednie kartoteki nie będą synchronizowane.
|
Moduł Integracji
Zainstalowanie Modułu integracji - odrębnie instalowanego, bezpłatnego produktu – udostępnia następujące, dodatkowe możliwości wymiany danych pomiędzy programami zainstalowanymi w tej samej sieci:
•przesyłanie dokumentów bezpośrednio do bufora programu Finanse i Księgowość
•uzgadnianie rozrachunków (dla Finanse i Księgowość w wersji 5.00 lub późniejszej)
•synchronizację kartotek kontrahentów, pracowników i urzędów z programem Finanse i Księgowość w wersji 4.0 i lub późniejszej.
Ponieważ przesyłanie danych odbywa się bez udziału programu Finanse i Księgowość, uzgodnienia muszą być dokonane i umieszczone po stronie danych programu handlowego. Dlatego też zanim rozpocznie się proces przesyłania danych należy odpowiednio skonfigurować integrację oraz dokonać odpowiednich uzgodnień w programie Handel.
Mechanizm integracji musi być zainstalowany na każdym stanowisku, z którego będą wysyłane dane do Finanse i Księgowość.
Etapy procesu synchronizacji
Pierwszy, Uzgadnianie FK - Handel polega na tym, że program dla każdego istniejącego w Finanse i Księgowość kontrahenta stara się znaleźć odpowiadającego mu własnego kontrahenta. W tym celu program porównuje pole kod kontrahenta z polem skrót w FK oraz NIP-y tych kontrahentów. Jeśli program ma problemy z automatycznym powiązaniem, gdyż w kartotece istnieje kilku podobnych kontrahentów, wyświetla listę, z której użytkownik po zastanowieniu się może wybrać właściwego kontrahenta (może też dodać nowego lub wybrać dowolnego innego kontrahenta z kartoteki). Gdy dane uzgadnianych kontrahentów (adres, telefony, numer rachunku bankowego itp.) różnią się, program wyświetla pytanie, czy napisać dane kontrahenta danymi z Finanse i Księgowość. Jeśli dla danego kontrahenta w Finanse i Księgowość program nie znajdzie we własnych danych odpowiedniego kontrahenta, automatycznie utworzy nowego, a następnie uzgodni go z kontrahentem w Finanse i Księgowość.
Drugi etap synchronizacji - Uzgadnianie Handel - FK polega na tym, że dla każdego kontrahenta uzgodnionego z Finanse i Księgowość są porównywane ich dane (adresy, telefony, rachunek bankowy itp.) Jeśli program stwierdzi różnicę w tych danych automatycznie (bez pytania) nadpisze dane kontrahenta w Finanse i Księgowość własnymi danymi. W przypadku, gdy jest to kontrahent nieuzgodniony, zostanie on utworzony w danych Finanse i Księgowość i powstanie między nimi uzgodnienie.
Każdy z etapów synchronizacji można przeprowadzać samodzielnie rezygnując z drugiego (tylko w przypadku ręcznej synchronizacji), choć zalecane jest, aby przeprowadzać je razem w takiej kolejności jak zostały opisane. Nie można również zrezygnować z któregoś z etapów w przypadku, gdy zostanie włączona Automatyczna synchronizacja. Automatyczna synchronizacja polega na tym, że program wymusza pełny (dwuetapowy) proces synchronizacji a następnie zależnie od zaznaczonych opcji śledzi pojawianie się nowych kontrahentów zarówno po stronie Finanse i Księgowość jak i po swojej, i stara się, aby zmiany związane z edycją kontrahenta lub dodaniem nowego w danych jednego programu zostały uwzględnione również danych drugiego oraz żeby w związku z tym powstały odpowiednie uzgodnienia.
W przypadku pracy w automatycznym trybie synchronizacji kartotek, można pominąć czasochłonną pełną synchronizację w przypadku utraty łączności z programem Finanse i Księgowość. Decyzję podejmuje użytkownik w zależności od uprawnień; przy wejściu do firmy pojawiają się odpowiednio komunikaty z opcjami wyboru.
Zobacz także:
Integracja z FK synchronizacja