Nowy dokument sprzedaży tworzy się klikając przycisk Nowy w oknie kartoteki dokumentów sprzedaży. Otwiera on okno Wprowadzanie nowego dokumentu, w którym można wprowadzić wszystkie niezbędne dane. Dokumenty sprzedaży zawierają dane podstawowe (nagłówek), dane o towarach, dane o płatnościach oraz informacje dodatkowe.
Okno dokumentu sprzedaży umożliwia wprowadzanie, przeglądanie i modyfikowanie wszystkich danych wystawianego dokumentu w zakresie zależnym od praw użytkownika. Czynności możliwe do przeprowadzenia w tym oknie zależą od kategorii wystawianego / edytowanego dokumentu.
Ze względu na dużą liczbę informacji potrzebnych do wystawienia dokumentu, okno podzielone jest na kilka części. Składa się z części podstawowej oraz wymiennych zakładek, widocznych w dolnej części okna. Aby uwidocznić daną stronę, należy wybrać odpowiednią zakładkę.
Dokumenty Faktura (FVS) oraz Rachunek uproszczony (RUS) domyślnie otwierane są w zaktualizowanym widoku okna.
Typ dokumentu W polu tym można wybierać pomiędzy typami dokumentów ustalonymi w ustawieniach. Przy dodawaniu dokumentu określonego rodzaju domyślnie podpowiadany będzie typ ustalony dla tego rodzaju.
Typ kontrakt jest dokumentem wyjściowym do wystawienia faktury zaliczkowej (przycisk Operacje).
Seria Można wybierać pomiędzy symbolami serii ustalonymi dla typu dokumentu w ustawieniach. Przy dodawaniu dokumentu określonego rodzaju domyślnie podpowiadana będzie seria ustalona dla tego rodzaju. Numer dokumentu Numer dokumentu jest składany automatycznie z różnych elementów według szablonu przypisanego do typu dokumentu. Jeśli jest nadane do tego prawo, można ten numer zmienić ręcznie zgodnie z potrzebami. Nabywca Po wybraniu tej zakładki można wprowadzać dane osoby lub firmy kupującej towar. Dane te mogą być wpisane bezpośrednio do pól albo wybrane z kartoteki kontrahentów. Po rozwinięciu listy kontrahentów, można wybrać zaznaczając pole na dole listy, czy ma byś wyświetlona lista kontrahentów zatwierdzonych, niezatwierdzonych czy wszystkich. Jeżeli wybrany zostanie kontrahent niezatwierdzony, to w trakcie wpisywania danych, jego status zmieni się automatycznie na zatwierdzony. W przypadku wpisania danych bezpośrednio do pól, na wszystkich zestawieniach dane z tego dokumentu zostaną odniesione tylko do pozycji zbiorczych. W danych adresowych umieszczone jest pole kod kraju; wypełnienie tego pola jest konieczne do wystawienia dokumentu. W czasie wybierania z kartoteki kontrahenta (pracownika) z listy rozwijanej, można zawęzić ten wybór poprzez zaznaczenie pola na dole listy - tryb wyboru oznaczony literką S (specjalny). Wyszukiwanie odbywa się wówczas we wszystkich widocznych polach oraz z uwzględnieniem wszystkich wyrazów z tych pól a nie według jednego wybranego pola (np. NIP czy kodu kontrahenta). Jeśli podczas wprowadzania danych do pola kod klikniemy przycisk , otworzy się okno umożliwiające wybranie kontrahenta z kartoteki lub wpisanie nowego kontrahenta do kartoteki.
Odbiorca Po wybraniu tej zakładki można wprowadzać dane osoby lub firmy odbierającej towar. Dane te mogą być wpisane bezpośrednio do pól albo wybrane z kartoteki kontrahentów. Jeśli pole to będzie puste, system domyślnie przyjmie, że odbiorcą jest nabywca. Jeśli podczas wprowadzania danych do pola kod klikniemy przycisk , otworzy się okno umożliwiające wybranie kontrahenta z kartoteki lub wpisanie nowego kontrahenta do kartoteki.
Typ ceny Typ ceny związany jest z cennikami towarów. Podpowiadany będzie tu typ ceny ustalony dla towaru w kartotece. Dla każdego towaru można określić wiele cenników netto i brutto. Na podstawie tego ustawienia podpowiadana będzie cena sprzedawanego towaru na stronie ustalania danych towaru. Rodzaj ceny Określa rodzaj cen (czyli sposób naliczania podatku VAT), w których wystawiony będzie dokument. Wybranie ceny NETTO umożliwia wystawienie faktury VAT w walucie obcej. W przypadku wyboru cen NETTO kwota podatku będzie liczona według wzoru:
gdzie: KP — oznacza naliczoną kwotę podatku WN — wartość sprzedaży netto SP — stawkę podatku.
W przypadku wyboru cen BRUTTO kwota podatku będzie liczona według wzoru:
gdzie: KP — oznacza naliczoną kwotę podatku WB — wartość sprzedaży brutto SP — stawkę podatku.
Data wystawienia Domyślnie podpowiadana jest bieżąca data systemowa. Jeśli w szablonie numeru dokumentu uwzględniany jest dzień, miesiąc lub rok, data wystawienia będzie bezpośrednio wpływała na chronologię numerów. W takim przypadku jej zmiana może zakłócić porządek numerowania. dla VAT: (widoczne na dok. faktura VAT w walucie oraz ich korektach) Kurs waluty dla potrzeb podatku VAT odpowiadający obecnemu kursowi dokumentu. Program domyślnie podpowiada ten kurs na podst. daty wystawienia dokumentu. Data sprzedaży Domyślnie podpowiadana jest bieżąca data. Można ją zmieniać w zależności od potrzeb. CIT/PIT: (widoczne na dok. faktura VAT w walucie oraz ich korektach) Kurs waluty dla potrzeb podatku dochodowego, wykorzystywany przy wyliczaniu wartości rozrachunku dokumentu walutowego, eksporcie do FK i MKP, obliczaniu zysku/kosztu. Możliwa jest zmiana tego kursu - polega na ustawieniu kursora w polu kursu i kliknięciu przycisku a nast. zatwierdzeniu zmiany kursu przyciskiem Tak.
Data realizacji (kontrakt) Data realizacji kontraktu; domyślnie podpowiada się pusta (kontrakt nie jest zrealizowany). Należy wypełnić ją dopiero w momencie zrealizowania kontraktu tzn. po wystawieniu wszystkich zaliczek i wszystkich dokumentów wydania do kontraktu. Pole może być wypełniane automatycznie podczas wystawiania ostatniego dokumentu rozliczającego kontrakt. Zależy to od ustawień. Rodzaj płatności W polu tym można wybierać pomiędzy rodzajami płatności ustalonymi w ustawieniach. Przy tworzeniu dokumentu określonego rodzaju podpowiadany będzie rodzaj płatności ustalony dla tego rodzaju dokumentu. Termin Termin jest związany z rodzajem płatności i jest podpowiadany na podstawie ustawień. Przyjęcie takiej samej daty jak data wystawienia oznacza płatność natychmiastową. W przypadku wpisania dowolnej innej daty, Handel domyślnie przyjmie że cała płatność nastąpi w tym terminie. MPP Oznacza że dokument powinien być obsługiwany mechanizmem podzielonej płatności. Pole jest zaznaczone automatycznie jeśli dokument zawiera towary oznaczone parametrem mechanizm podzielonej płatności. Opis W polu tym można odnotować uwagi na temat wystawionego dokumentu. Opisy mogą być wprowadzone także ze słownika, zawierającego wpisane wcześniej teksty. Odebrany przez W polu można wpisać ręcznie lub wybrać z listy dane szczegółowe odbiorcy. Dokumenty Lista opuszczana umożliwiająca przeglądanie dokumentów powiązanych z danym dokumentem (o ile takie dokumenty powiązane występują). Aby wystawić dokument powiązany, należy wybrać go z listy i przejść do otwartego okna.
Przyciski narzędziowe w obszarze danych podstawowych
Jeśli w bazach danych Handlu istnieją informacje, które mogą być wykorzystane do wystawiania dokumentu, to po określeniu typu dokumentu i wybraniu kontrahenta wyświetlane jest okno Użyj. Udostępnia ono wszystkie dane, które można wykorzystać podczas wystawiania dokumentu tego typu dla wybranego kontrahenta. Dane są pogrupowane według kategorii, oznaczonych zakładkami (jeśli w danej chwili brak jest pewnej kategorii danych, odpowiednia zakładka nie jest wyświetlana). |
Zawarte są tu szczegółowe dane o sprzedawanych towarach. Informacje o towarach mogą być wprowadzane na trzy sposoby w zależności od wybranej zakładki.
Kod towaru Jeśli podczas wprowadzania danych do pola kod klikniemy przycisk , otworzy się okno umożliwiające wybranie towaru z kartoteki lub wpisanie nowego towaru do kartoteki.
Właściwości pozycji Zależnie od tego w jakim widoku (nowy widok od wersji... / nowy widok / klasyczny) wyświetlany jest dokument inne jest wywołanie i prezentacja okna właściwości pozycji towarowej dokumentu.
Auto Jeśli prowadzimy kartotekę towarów, można wprowadzić dane o towarach na podstawie informacji zamieszczonych w kartotece. Okno wystawiania dokumentu prezentuje wówczas uproszczony schemat wprowadzania. Wypełniamy tu pola Kod towaru, Ilość i Cennik. Pozostałe informacje zostaną dopisane automatycznie na podstawie zapisów w kartotece towarów. Jeśli jest nadane prawo do negocjowania cen, można edytować pola z nimi związane, w tym zmieniać domyślny rabat do jednostkowej ceny pozycji towarowej dokumentu. Wpisywanie danych towarów w sposób automatyczny >>
Ręczny Aby wystawić dokument, nie trzeba koniecznie wprowadzać danych do kartoteki towarów. Jeśli sprzedajemy towar, który nie jest umieszczony w kartotece albo w ogóle nie chcemy prowadzić kartoteki towarów, informacje o towarze można wpisywać bezpośrednio do pól dokumentu. Pamiętać jednak o tym, że wówczas na wszystkich zestawieniach dane o sprzedanym w ten sposób towarze ujęte będą w pozycji zbiorczej. Jeśli świadczymy usługi, można wpisywać długie ich opisy. Wpisywanie danych towarów w sposób ręczny >>
Pełny Aby w pełni kontrolować sposób rejestrowania danych o towarach, można wykorzystywać dane z kartotek oraz dodatkowo możliwość dokonywania ręcznych zmian. W przypadku usług można wpisywać długie ich opisy. Na formularzu zaprezentowane zostaną wszystkie potrzebne informacje. W związku z tym, że można tu wprowadzać dowolne zmiany, ten tryb określania danych powinny wykorzystywać tylko osoby mające odpowiednie prawa. Wpisywanie pełnych danych towarów >>
Przyciski narzędziowe Nowa pozycja Powoduje przejście do tworzenia nowej pozycji towarowej w dokumencie. Usuń pozycję Powoduje usunięcie aktualnie wybranej pozycji towarowej dokumentu. Pozostaw w buforze Pozostawia wystawiany dokument w buforze modułu Handel. Wszystkie dane tego dokumentu są przez system pamiętane pomimo, że nie został jeszcze wystawiony. Dokumenty z bufora mogą być dowolnie poprawiane, można je także wydrukować. Dane z dokumentów w buforze nie są umieszczane w zestawieniach.
|
Zawarte są tu szczegółowe dane związane ze sposobem regulowania płatności dla wystawionego dokumentu sprzedaży. Można dodawać nowe płatności lub edytować wcześniej wprowadzone. Ponadto prezentowane są tu naliczone kwoty podatku VAT – można tu zmieniać sposób naliczania podatku.
Ustalanie metody naliczania podatku VAT Można tu ustalić, czy kwota podatku VAT dla wystawianego dokumentu w poszczególnych stawkach będzie liczona jako iloczyn stawki VAT oraz całkowitej wartości sprzedaży w danej stawce czy też jako suma kwot cząstkowych podatku VAT pochodzących z poszczególnych pozycji towarowych dokumentu o tej samej stawce. Pierwszy sposób nazywamy metodą iloczynu, natomiast drugi metodą sumy. Można to ustalić globalnie dla wszystkich dokumentów w ustawieniach parametrów pracy Zasady obliczeń.
pole Do zapłaty dla dokumentów walutowych wartość przeliczona jest przez kurs dla potrzeb podatku dochodowego (CIT/PIT).
pole Kwota VAT dla dokumentów walutowych wartość przeliczona jest kurs naliczany dla potrzeb podatku dochodowego VAT.
Przyciski narzędziowe przycisk Nowa płatność Umożliwia dodanie nowej płatności, w tym płatności natychmiastowej. Jeżeli tworzymy płatność automatyczną, to tworzy się ona w walucie dokumentu, jeśli półautomatyczną lub ręczną - w walucie rejestru, zgodnie z jego ustawieniami.
przycisk Edycja należności Umożliwia edytowanie należności, w tym wprowadzanie płatności częściowej. Kwota jest przeliczona na PLN według kurs waluty wybranego dla potrzeb wyliczenia CIT/PIT. |
Strona ta prezentuje pozostałe dane dotyczące dokumentu. Rodzaj Nazwa rodzaju, do którego należy dokument. Znacznik Znacznik graficzny przypisany do dokumentu. Katalog Nazwa katalogu, do którego należy dokument. Przynależność do katalogu można zmienić wybierając z listy rozwijanej odpowiedni katalog i zaznaczając go myszką. Rejestr, data wejścia Rejestr, do którego przypisano dokument, data wejścia dokumentu do rejestru. Metoda Metoda rozliczania podatku VAT: memoriałowa lub kasowa Księgowanie Schemat księgowania dla dokumentu. JPK_V7 Otwiera okno wyboru dodatkowych atrybutów dokumentu na potrzeby deklaracji JPK_V7. Rezerwacja Typ rezerwacji towarów w dokumencie. Może ona być: •ilościowa – blokuje stan, który musi pozostać w firmie •ze wskazaniem dostaw – blokują stan z określonej przez użytkownika dostawy •bez rezerwacji – nie jest dokonywana blokada Rozliczony magazynowo Zaznaczenie tego pola zmienia napis na stronie Towary z NIE wydano na towar wydany. |
Prezentowane są tu szczegółowe kwoty podatku VAT naliczone dla wystawionego kontraktu i kontraktu archiwalnego.
tabela VAT Dokument kontraktu nie wchodzi do rejestru VAT i nie podlega rozliczeniom pieniężnym, brak jest więc tabelki z płatnościami. Widoczna jest jednak tabela z kwotami VAT rozpisanym według stawek.
pole Do rozliczenia (Kontrakty) Prezentuje kwotę zaliczek, która pozostała jeszcze do rozliczenia na kontrakcie. Jeżeli suma wartości zaliczek jest większa od wartości kontraktu, to dopuszczalna jest kwota ujemna. Uwzględniane są korekty. |
Symfonia oferuje możliwość gromadzenia i analizy szczegółowych danych analitycznych powiązanych z pozycją dokumentu magazynowego, pozycją dokumentu sprzedaży oraz pozycją dokumentu zakupu. Pozycje dokumentów mogą zostać rozbite np. na dwa działy, trzy projekty, dwóch handlowców a następnie opisane dodatkowymi informacjami analitycznymi. Wprowadzone zmiany rozszerzają możliwości analityczne Business Intelligence poprzez wersyfikację sprzedaży, kosztów według własnych kryteriów (np. projekty, kontrakty, budowy, segmenty klientów, grupy towarowe, handlowcy).
Możliwość wprowadzania i zmiany wartości wymiarów analitycznych dla pozycji dokumentów warunkowana jest posiadanymi przez użytkownikami prawami. Są to następujące prawa modułu administracyjnego, z grupy modułu Handel: •Zmiana wartości wymiarów pozycji dokumentów przekazanych do FK – daje możliwość wprowadzania i zmiany wymiarów dla dokumentu przesłanego do FK. •Zmiana wartości wymiarów pozycji dokumentów w buforze – daje możliwość wprowadzania wartości wymiarów zarówno dla nowego dokumentu jak i będącego w buforze. •Zmiana wartości wymiarów pozycji dokumentów wystawionych – daje możliwość wprowadzania i zmiany wartości wymiarów dla dokumentu wystawionego, nieprzesłanego do FK.
Wymiary dokumentu sprzedaży rozpisuje się procentowo oraz kwotowo wartość netto pozycji dokumentu według wcześniej zdefiniowanego w ustawieniach zestawu wymiarów analitycznych BI - Wymiary analityczne pozycji dokumentów. Rozpisywanie wartości pozycji oraz wprowadzanie wartości domyślnych wymiarów analitycznych przeprowadza się na dokumencie wystawionym (zapisanym) oraz na dokumencie znajdującym się w buforze programu. Wymiarowanie wystawionego dokumentu odbywa się wyłącznie w trybie nieedycyjnym (zakładka Wymiary jest niedostępna podczas edycji wystawionego dokumentu). Każda pierwsza zmiana wprowadzona na tej zakładce dokumentu wystawionego, przestawia ją w tryb edycji i pozwala przejść do etapu rozpisywania kwot oraz wymiarowania pozycji dokumentu. W przypadku dokumentu znajdującego się w buforze, wymiarowanie pozycji jest możliwe dopiero po wyedytowaniu dokumentu (inaczej nie są widoczne przyciski funkcyjne). Jeśli wartości domyślne zestawu wymiarów zostały wcześniej wprowadzone w ustawieniach modułu Handel, to dokument jest automatycznie zwymiarowany. Podczas rozpisywania pozycji dokumentu można zmienić wartości wymiarów analitycznych, pojedynczo lub grupowo.
Okno wymiarowania pozycji dokumentów zawiera przyciski: •Rozbij (skrót klawiaturowy Ctrl+N) – przycisk uruchamia okno, w którym określa się procentowe rozbicia pozycji wraz ze wskazaniem domyślnych wartości wymiarów dla poszczególnych rozbić. Zdefiniowane ustawienia rozbić i wartości wymiarów są przypisane do wszystkich zaznaczonych pozycji.
W oknie wymiarowania dokumentu, pozycje dokumentu można rozpisywać pojedynczo lub grupowo (przycisk Rozbij). Podczas rozpisywania pojedynczej pozycji można określać procentowe i kwotowe wartości rozbić, natomiast w grupowym rozpisywaniu pozycji - tylko wartości procentowe.
Przy rozbijaniu kwot na zapisach równoległych najlepiej uzgadniać dokument z dokumentem specjalnym w FK. Tylko ten typ dokumentu pozwala rozbijać pozycje po obydwu stronach WN i MA, pozostałe typy (FVS, FVZ umożliwiają rozbijanie kwot tylko po jednej stronie).
•Ustaw (skrót klawiaturowy Ctrl+H) – przycisk uruchamia okno ustawiania i zmiany (nadpisywania) wartości wymiarów dla zaznaczonych rozbić pozycji dokumentu.
Po zaznaczeniu rozpisanych pozycji i wybraniu przycisku Ustaw uruchamiane jest okno Ustaw wartość wymiarów. Po zaznaczeniu pola obok nazwy wymiaru, pole wyboru wartości staje się aktywne i pozwala wybrać odpowiednią wartość wymiaru. Użycie przycisku OK zamyka okno i przypisuje wybraną wartość do wymiaru na wskazanych rozbiciach. Zaznaczenie pola wyboru Nadpisz istniejące wartości wymiarów skutkuje nadpisaniem wartości wymiaru dla wszystkich zaznaczonych rozbić lub przypisaniem wartości dla wymiarów, które nie miały wybranych wartości. Jeśli nie zostanie zaznaczone to pole, wartość wymiaru zostanie przypisana tylko tym wymiarom, które nie miały ustawionych wartości. Wartości wymiarów wcześniej wybrane nie zostaną napisane. Zmiany w tym oknie mogą być przeprowadzane dla wielu wymiarów jednocześnie, dla pojedynczego rozbicia lub grupy zaznaczonych rozbić pozycji dokumentu.
•Zwiń/Rozwiń (skrót klawiaturowy Ctrl+U) – przycisk rozwija szczegóły dla wszystkich pozycji. W efekcie otrzymuje się widok wszystkich rozbić.
Poszczególne kwoty pozycji dokumentu można rozpisywać procentowo i kwotowo. Jeśli wartości domyślne zestawu wymiarów zostały wcześniej wprowadzone w ustawieniach modułu Handel, to pozycja jest automatycznie zwymiarowana. W polu % domyślnie widoczna jest wartość 100%, a w polu Kwota - przepisywana wartość z pozycji dokumentu. Rozpisywanie można rozpocząć od wpisywania odpowiedniej kwoty lub procentu. Po zmianie wartości procentowej np. 80%, w polu Kwota automatycznie wpisuje się kwota stanowiąca wybrany procent całej wartości pozycji dokumentu. Po zmianie wartości procentowej, zmienia się wartość kwotowa i program dodaje automatycznie kolejną pozycję do wprowadzenia % i kwoty kolejnego rozbicia pozycji. Analogicznie, po wpisaniu odpowiedniej wartości kwotowej, procent uzupełnia się odpowiednio. Program proponuje nowe rozbicia aż do momentu osiągnięcia 100% wartości pozycji / kwoty równej kwocie pozycji. Program nie pozwoli zapisać rozpisanej pozycji dokumentu, dla której suma kwot rozbić nie będzie zgodna z wartością pozycji. Należy wówczas własnoręcznie poprawić kwotę w ostatniej pozycji rozbicia. Usunięcie dodanego rozbicia możliwe jest z menu kontekstowego myszy komputerowej – przycisk Usuń rozbicie (skrót klawiaturowy Ctrl+D). Po wprowadzeniu rozbicia pozycji, pod nazwą wymiaru analitycznego dostępne jest pole wyboru wartości wymiaru - Wybierz element. W kolejnym uruchomionym oknie, z rozwijanej listy można wybrać odpowiednią wartość wymiaru, lub uruchomić okno dodawania nowego elementu - przycisk Dodaj nowy.
W przypadku edycji kwoty dokumentu zwymiarowanego następuje automatyczne przeliczenie kwot zwymiarowanych zgodnie z wprowadzonymi wartościami procentowymi.
•Zapisz (skrót klawiaturowy Ctrl+S) / Anuluj (skrót klawiaturowy Ctrl+X) – zapisuje zmiany / anuluje zmiany, nie zamyka okna. •Odśwież (skrót klawiaturowy Alt+F5) – przycisk odświeża widok okna po zmianach przeprowadzonych w ustawieniach wymiarów. •Szukaj (skrót klawiaturowy Ctrl+F) – przycisk uruchamia pole przeszukiwania. •Domyślne wymiary pozycji (skrót klawiaturowy Alt+C) – przycisk otwiera okno definiowania domyślnych wymiarów pozycji. Okno można także uruchomić z menu kontekstowego.
Więcej na ten temat: Wartości domyślne wymiarów - zakładka Wymiary
Funkcjonalność wymiarowania pozycji dokumentów umożliwia przenoszenie danych analitycznych z wystawionego dokumentu do dokumentu wygenerowanego z dokumentu źródłowego. Wartości wymiarów przenoszone są w obie strony - z dokumentów sprzedaży i zakupu do dokumentów magazynowych wydań i przyjęć oraz z dokumentów magazynowych do handlowych. W przypadku korekt, informacja analityczna przenoszona jest tylko w jednym kierunku - z dokumentu źródłowego do korekty.
Wymiary analityczne na korekcie dokumentu Wymiarując dokument korekty, wartości wymiarów dla pozycji przed korektą i po korekcie muszą być takie same. W innym wypadku na zestawieniach Business Intelligence będą występowały niezgodności wartości przed korektą i po korekcie. |
Przycisk Pozostaw w buforze
Pozostawia wystawiany dokument w buforze systemu. Wszystkie dane tego dokumentu są przez system pamiętane, mimo że nie został jeszcze wystawiony. Dokumenty z bufora mogą być dowolnie poprawiane, mogą też być w dowolnej chwili usunięte, można je także wydrukować. Dane z dokumentów w buforze nie są umieszczane w zestawieniach.
W menu kontekstowym tego okna dostępne jest polecenie Dokument w FK. Po jego wybraniu otwiera się okno Dokument w module FK uzgodniony z dokumentem.
Jeżeli w buforze są dokumenty, na których stawka VAT dla towaru uległa zmianie, można stawkę zmodyfikować (bez wpływu na wprowadzone ceny i rabaty). Przeprowadza się to poprzez operację Aktualizacja stawki VAT (dostępna z menu kontekstowego w trybie edycji dokumentu). Na dokumencie sprzedaży stawka dla towaru zostanie zmodyfikowana w oparciu o dane kartotekowe. Operacja ta nie jest dostępna dla dokumentów korekt (oprócz kontraktów sprzedaży).
Przy próbie użycia na dokumentach handlowych stawki, której okres obowiązywania jest niezgodny z datą sprzedaży (dokument sprzedaży) oraz datą wystawienia dokumentu obcego (dokument zakupu), podczas wystawiania faktur pojawi się stosowny komunikat. Wyjątek stanowią faktury wewnętrzne zakupu wystawione do faktur nabycia, na których weryfikowana jest data wejścia do rejestru należnego i aktywność stawek VAT.
Polecenie menu kontekstowego prezentuje koszty w zależności od ustawienia Parametrów pracy programu - Parametry druku i zestawień.
Polecenie Sprawdź status kontrahenta w VAT (lub Sprawdź status kontrahenta w KAS) w menu kontekstowym dokumentu sprawdza w serwisie Ministerstwa Finansów (lub Krajowej Administracji Skarbowej) czy zarejestrowany został numer NIP kontrahenta. To który serwis jest wykorzystywany zależy od ustawienia w parametru pracy firmy Weryfikacja danych kontrahenta.
Polecenie Sprawdź numer VAT (VIES) dla kontrahenta w menu kontekstowym dokumentu sprawdza w serwisie Komisji Europejskiej czy zarejestrowany został numer NIP kontrahenta.
Zobacz także:
Czynności związane z dokumentami
Kategorie dokumentów sprzedaży