Moduł Zapotrzebowanie > Obszar Handel i Produkcja | | Drukuj |
Menu główne
Przycisk zamówienie Zamówienie umożliwia wygenerowanie zamówienia własnego dla zaznaczonych pozycji na podstawie obliczonego zapotrzebowania.
Filtry
Za pomocą tej funkcji możemy zdefiniować swoje własne filtry wyszukiwania. W filtrach użytkownik ma dostępne magazyny oraz działy do których posiada uprawnienia. Filtry weryfikują również uprawnienia do dokumentów zdefiniowane w administracji.
Okno wyboru filtra
Data zamówienia od do – data wystawienia dokumentu zamówienia obcego.
Termin realizacji od do – termin realizacji z dokumentów o charakterze zamówienie obce.
Numer zamówienia – możliwość zawężenia wyników do danego numeru zamówienia.
Typ zamówień – wskazanie typów zamówień do analizy.
Wybierz działy – wskazanie działów do analizy.
Wybierz magazyny – wskazanie magazynów do analizy.
Zakres – zakres brany po uwagę umożliwia wybranie spośród trzech opcji: zlecenia, plany zapisane oraz zlecenia i plany zapisane.
Wybierz magazyny – wskazanie magazynów do analizy.
Termin realizacji od do – termin zlecenia produkcyjnego.
Data zlecenia od do – data utworzenia zlecenia.
Numer zlecenia – możliwość zawężenia wyników do danego numeru zlecenia.
Numer planu – możliwość zawężenia wyników do danego numeru planu.
Typy zleceń – wskazanie typów zleceń do analizy.
Wybierz działy – wskazanie działów do analizy.
Za pomocą prezentowanego okna możemy dodawać lub usuwać zamówienia, zlecenia oraz plany oraz towary uwzględniane w zapotrzebowaniu.
Oblicz zapotrzebowanie – generowanie listy zapotrzebowania na podstawie określonych wcześniej parametrów.
Opcje
Parametry obliczeń
•Uwzględnij rezerwacje ręczne – parametr zwiększa ilość do zamówienia o rezerwacje ręczne.
•Niezrealizowane zamówienia własne – parametr zwiększa ilość do zamówienia o ilość do realizacji na fakturach niewydanych nie powiązanych z zamówieniami obcymi.
•Uzupełnij o niewydaną sprzedaż – parametr zwiększa ilość do zamówienia o ilość do realizacji na fakturach niewydanych.
•Niezrealizowane zamówienia obce – parametr zwiększa ilość do zamówienia o ilość do realizacji na zamówieniach obcych.
•Uzupełnij do stanu minimalnego – parametr uzupełniający do minimum dla wybranych magazynów.
•Uzupełnij do stanu maksymalnego – parametr uzupełniający do maksimum dla wybranych magazynów.
•Uzupełnij do minimalnej ilości zamawiania – parametr uzupełniający do minimalnej ilości z jaką dostawca przyjmuje zamówienia na dany towar. (MOQ)
•Uzupełnij do krotności – parametr zaokrąglający ilość do zamówienia do krotności zamawiania (np. pakowania zbiorcze).
•Uwzględnij opis dokumentu – parametr zmienia ilość w kolumnie zamówienia własne ograniczając ją do zamówień własnych zawierających opisie dokumentu numer zamówienia.
Sposób wyboru dostawcy
•Uzupełnij dostawców według priorytetu – parametr ten wybiera dostawce na podstawie przypisanego priorytetu. Im wyższa liczba tym wyższy priorytet. (1-najniższy, 99 najwyższy priorytet). Nowo zdefiniowani dostawcy domyślnie mają najniższy priorytet 1. Priorytet można zmienić w parametrach logistycznych. Jeśli istnieje dwóch dostawców z tym samym priorytetem to wybierani są według kolejności na liście(alfabetycznie). Wraz z uzupełnieniem dostawcy uzupełniona zostanie cena umowna - jeśli została określona.
•Uzupełnij dostawców z najniższą cena umowną – parametr ten wybiera dostawce na podstawie najniższej wartości ceny umownej zdefiniowanej w parametrach logistycznych. Jeśli mamy dwóch dostawców z tą samą ceną umowną system podpowiada pierwszego na liście. Mechanizm pomija dostawców którzy nie mają przypisanej ceny umownej.
•Uzupełnij dostawców z najkrótszym umownym czasem dostawy – parametr ten wybiera dostawce na podstawie najniższej wartości czas dostawy w dniach zdefiniowanej w parametrach logistycznych oraz uzupełnia cenę. Jeśli mamy dwóch dostawców z tym samym umownym czasem system podpowiada pierwszego na liście. Mechanizm pomija dostawców którzy nie mają przypisanego czasu.
•Uzupełnij dostawców z ostatnią najniższą ceną – parametr umożliwiający automatycznie wybranie z kartoteki kontrahentów dostawcy towaru z najniższą ostatnią ceną przyjęcia w oparciu o historię dostawy. Okres analizy to 6 miesięcy.
Przykłady
Stan na dzień: 09.10.2022
Towar: T1
Przykład 1
Dostawca |
01.02.2022 |
10.04.2022 |
08.10.2022 |
FABRYKA Z O. O. |
4 |
8 |
brak przyjęć |
CHIŃSKA FABRYKA OBUWIA |
5 |
6 |
7 |
SIGMA S.A. |
6 |
brak przyjęć |
brak przyjęć |
Przykład 2
Dostawca |
01.02.2022 |
10.04.2022 |
08.10.2022 |
FABRYKA Z O. O. |
4 |
3 |
8 |
CHIŃSKA FABRYKA OBUWIA |
5 |
6 |
7 |
SIGMA S.A. |
6 |
brak przyjęć |
6 |
Przykład 3
Dostawca |
01.02.2022 |
10.04.2022 |
08.10.2022 |
FABRYKA Z O. O. |
4 |
3 |
brak przyjęć |
CHIŃSKA FABRYKA OBUWIA |
5 |
brak przyjęć |
100 |
SIGMA S.A. |
6 |
9 |
brak przyjęć |
brak dostawcy na dokumencie |
1 |
brak przyjęć |
2 |
Jeśli brak przyjęć w tym okresie to nie wypełniany jest dostawca i nie podpowiadana jest cena. W przypadku na dokumencie jest dostawa w tym okresie ale nie ma uzupełnionego dostawcy to ten dokument jest pomijany w analizie.
•Uzupełnij dostawców z najkrótszym średnim czasem dostawy z ostatnich 6 miesięcy – parametr umożliwia obliczenie czasów dostaw na podstawie danych historycznych. Średni czas dostawy obliczany jest jako różnica daty PZ i daty na dokumencie zamówienia własnego. Jeśli jest kilka zamówień własnych i kilka PZ to system wylicza średni czas z dokumentów z ostatnich 6 miesięcy.
•Uzupełnij dostawców z ostatniej dostawy – parametr wybiera ostatniego dostawcę danego towaru na podstawie dokumentów przyjęć. Jeśli w danym dniu jest kilka dostaw to wybierany jest pierwszy z dokumentu.
Inne
•Użyj dodatkowych jednostek miary – opcja umożliwiająca włączenie na oknie wyników zapotrzebowania dodatkowych jednostek miary do towaru tj ilość w j.m. dod. 1, j.m. dod1, ilość w j.m. dod. 2 oraz j.m. dod2.
Zmiana ilości w wybranej kolumnie Do zamówienia spowoduje przeliczenie ilości w pozostałych kolumnach według przeliczników w towarze. Parametr ten umożliwia także wybór jednostki miary dla zamówienia. Domyślną jednostką miary na zamówieniu jest j.m. (ewidencyjna). Zmiana jednostki odbywa się poprzez dwuklik na wybranej jednostce miary. Po tej akcji oznaczona kolumna z jednostką miary zostaje zaznaczona kolorem zielonym.
•Pozostawiaj dokumenty w buforze – opcja umożliwiająca pozostawienie generowanych dokumentów zamówień własnych do bufora.
•Uzupełnij opis dokumentu – parametr umożliwiający wpisanie do dokumentu zamówień własnych opisu z filtra zamówienia obce.
•Typ dokumentu – opcja określenia konkretnego typu dokumentu zamówienia własnego.
•Seria – parametr określający serię dokumentu zamówienia obcego .
•Dział – wskazanie działu na którym będą wystawiane dokumenty magazynowe.