Sprzedaż > Planowanie i prowadzenie polityki sprzedaży > Obliczanie końcowej ceny sprzedaży | | Drukuj |
Podczas wypełniania dokumentu sprzedaży Handel oblicza końcowa cenę sprzedaży na podstawie danych dotyczących cen, upustów oraz warunków sprzedaży zapisanych w kartotekach towarów i kontrahentów. Cena ta obliczana jest w trzech etapach.
W pierwszym etapie na podstawie danych zawartych w kartotece kontrahentów i kartotece towarów wybierane są odpowiednie wartości ceny i rabatu, umieszcza je w kolumnach Cennik i Rabat, po czym oblicza na podstawie tych wartości cenę końcową (kolumna Cena... ) według wzoru:
cena = cennik * (100 - rabat) / 100
W drugim etapie Handel poszukuje indywidualnych cen i upustów. Wyszukiwanie jest prowadzone w następującej kolejności:
1.Ceny/upusty dla konkretnego kontrahenta na konkretny towar
2.Ceny/upusty dla konkretnego kontrahenta na konkretny rodzaj towaru
3.Ceny/upusty dla konkretnego rodzaju kontrahenta na konkretny towar
4.Ceny/upusty dla konkretnego rodzaju kontrahenta na konkretny rodzaj towaru
Do dalszych obliczeń wykorzystywana jest pierwsza znaleziona wartość. Jeśli jest to wartość upustu, Handel umieszcza ją w kolumnie Rabat; jeśli jest to cena – w kolumnie Cennik (przy cenniku w pozycji towarowej wyświetlany jest wówczas symbol ), po czym przelicza cenę końcową według wzoru podanego w punkcie 1.
W trzecim etapie Handel poszukuje upustów ilościowych. Wyszukiwanie jest prowadzone w następującej kolejności:
1.Upusty dla konkretnego towaru
2.Upusty dla rodzaju towarów
Do dalszych obliczeń wykorzystywana jest pierwsza znaleziona wartość. Jeśli jest to wartość procentowa, Handel dodaje ją do wartości w kolumnie Rabat, po czym przelicza cenę końcową według wzoru podanego w punkcie 1; jeśli jest to wartość kwotowa – Handel odejmuje ją od wartości w kolumnie Cena.