Wiadomości podstawowe > Firma > Ustawienia i parametry firmy | | Drukuj |
Parametry pracy
Parametry pracy umożliwiają zdefiniowanie takich ustawień dla każdej z zarejestrowanych w Handlu firm, aby praca w tej firmie przebiegała w niej możliwie najsprawniej, z uwzględnieniem jej specyfiki. Ustawione parametry pracy są podpowiadane w odpowiednich oknach lub wpływają bezpośrednio na dalsze akcje.
Parametry pracy są uporządkowane dwupoziomowo. W oknie ustalania parametrów pracy firmy wyświetlana jest lista dostępnych grup parametrów, którą można przeglądać, używając paska przewijania lub klawiszy ze strzałkami. Kliknięcie znaku + obok nazwy grupy powoduje wyświetlenie poszczególnych parametrów zawartych w tej grupie; obok nazwy grupy pojawia się wtedy znak – (minus). Jego kliknięcie ukrywa poszczególne parametry – wyświetlana jest tylko nazwa grupy. Wyświetlany jest także krótki opis aktualnie wybranego parametru i wpływu jego ustawień na działanie Handlu.
Ustawianie parametrów pracy firmy >>
Parametry pracy podzielone są na następujące grupy
•Domyślne tryby edycji i prezentacji dokumentów
•Parametry dokumentów i zasady ich numeracji
•Inne
•Import danych ze sklepu internetowego
•Widoczność kartotek i formatek
Przed rozpoczęciem pracy należy bezwzględnie sprawdzić i ustawić następujące parametry:
Domyślny sposób naliczania podatku VAT
Domyślna data wejścia do rejestru dla dokumentów
Zarządzanie numeracją wystawianych dokumentów
Numeracja dokumentów
Sposób numeracji dokumentów określa się w kartotece ustawień: Ustawienia > typy dokumentów. Ramka Serie typu dokumentu umożliwia definiowanie systemów numerowania dokumentów. System taki tworzą: symbol serii, szablon numeru dokumentu, oznaczenie zakresu numeracji (cała firma albo dział - magazyn lub rejestr pieniężny) oraz zakres ciągłości numeracji; symbol serii musi być unikalny w ramach typu dokumentu.
Pole to umożliwia identyfikację sposobu numerowania dokumentu. Aby numerować różne typy dokumentów w sposób ciągły można wykorzystywać przy tworzeniu ich definicji ten sam symbol serii. Przykładowo, aby numerować w sposób ciągły faktury i rachunki uproszczone, do ich definicji należy dołączyć ten sam symbol serii. Symbol serii musi być unikalny w ramach danego typu dokumentu.
Pole to umożliwia identyfikację sposobu numerowania dokumentu. Aby numerować różne typy dokumentów w sposób ciągły można wykorzystywać przy tworzeniu ich definicji ten sam symbol serii. Przykładowo, aby numerować w sposób ciągły faktury i rachunki uproszczone, do ich definicji należy dołączyć ten sam symbol serii.
Można wybierać pomiędzy symbolami serii ustalonymi dla typu dokumentu w ustawieniach. Jeśli dodajemy dokument określonego rodzaju, domyślnie podpowiadana będzie seria ustalona dla tego rodzaju.
|
Pole to określa, czy numeracja dokumentów dotyczy całej firmy, czy tylko wybranego działu (magazynu lub rejestru pieniężnego). Wymaga włączenia do numeru dokumentu symbolu działu (#W).
|
Pole umożliwia ustalenie zakresu ciągłości numeracji. Jeśli wybierze się numerację ciągłą, wówczas zakres ciągłości będzie nieograniczony. Jeśli wybierze się numerację roczną, wówczas zakresem ciągłości będzie rok, jeśli miesięczną - miesiąc, jeśli dzienną - dzień. Po zakończeniu okresu ciągłości - dokumenty będą numerowane ponownie od jednego (1).
Pełny numer dokumentu musi być unikalny w ramach danych firmy. Dlatego też wybierając numerację roczną,miesięczną lub dzienną należy pamiętać o dołączeniu do szablonu numeracji odpowiedniego symbolu okresu ciągłości, aby uniknąć powtórzenia się numerów po jego zakończeniu. |
Wypełnianie danymi kartotek kontrahentów i towarów
Dane towarów i kontrahentów można wpisywać bezpośrednio do odpowiednich pól dokumentu podczas ich wystawiania. Jednak prowadzenie kartotek kontrahentów i towarów bardzo ułatwia pracę – wystarczy podać kod kontrahenta lub towaru, a pozostałe dane zostaną dopisane automatycznie na podstawie odpowiedniej kartoteki. Ponadto w zestawieniach tworzonych przez moduł, dokumenty zawierające towary lub kontrahentów nie umieszczonych w kartotekach będą zgrupowane w jedną pozycję Kontrahenci nierejestrowani lub Towary nierejestrowane.
Dane do tych kartotek można wprowadzać trzema sposobami:
•korzystając z polecenia Nowy w oknie kontrahenta lub towaru,
•podczas wprowadzania danych dokumentu,
•przez import danych z innego programu, np. z cennika stworzonego za pomocą arkusza kalkulacyjnego lub edytora tekstu.
Wskazówka
Ułatwieniem przy wpisywaniu danych wielu towarów jest możliwość przeciągnięcia zaznaczonych towarów z kartoteki towarów na edytowany dokument za pomocą prawego klawisza myszy.