Użytkownik może mieć precyzyjnie określony zestaw uprawnień.
Dokumenty:
•Definiowanie typów dokumentów – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może dodawać, modyfikować oraz usuwać definicje typów dokumentów. Jeśli to uprawnienie nie jest ustawione użytkownik może tylko przeglądać te definicje.
•Wprowadzanie do bufora – po wybraniu tego uprawnienia użytkownik może zapisywać dokumenty do bufora. Jeśli to uprawnienie nie jest ustawione, nie można wprowadzać dokumentu do bufora, można natomiast przeglądać oraz księgować dokumenty w buforze, jak również wprowadzać dokumenty do wzorców.
•Księgowanie dokumentów oraz BO i OR – po ustawieniu tego uprawnienia użytkownik może księgować dokumenty wprowadzone czasowo do bufora, umieszczać w księgach dokument bezpośrednio wprowadzany oraz wprowadzać, poprawiać i księgować Bilans Otwarcia i Obroty Rozpoczęcia. Jeśli to uprawnienie nie jest ustawione, wówczas użytkownik nie może wprowadzać dokumentów do ksiąg.
•Zmiany danych dokumentu – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może zarówno zapisywać zmodyfikowane dane dokumentów w buforze, jak i usuwać dokumenty z bufora. Jeśli to uprawnienie nie jest ustawione użytkownik może tylko przeglądać te dokumenty.
•Definiowanie szablonów numeracji – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może zdefiniować szablony numeracji ewidencyjnej dla poszczególnych typów dokumentów. Szablony należy zdefiniować przed rozpoczęciem wprowadzania danego typu dokumentu do ewidencji. Dla dokumentów nie posiadających zdefiniowanego szablonu, domyśny format numeracji jest następujący:
o Nr ewidencyjny: xxx (skrót danego dokumentu) n (kolejny numer ewidencyjny dla danego typu dokumentu).
Po zdefiniowaniu szablonu numeracji dla danego typu dokumentu, pole numeracji jest nieedycyjne.
Jeśli uprawnienie definiowania szablonów numeracji nie jest ustawione, wówczas użytkownik nie może definiować szablonów.
Rejestry VAT
•Definiowanie rejestrów VAT – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może definiować i modyfikować rejestry VAT. Jeśli to uprawnienie nie jest ustawione użytkownik może tylko przeglądać te definicje.
•Przypisywanie rejestrów do okresów – jeśli to uprawnienie nie jest aktywne użytkownik nie może dokonywać zmian w oknie Przypisanie VAT do okresu, może jedynie przeglądać wyświetlane dane. Użytkownik z nadanym takim uprawnieniem może przypisać VAT w wybrany okres.
•Korygowanie okresów rejestrów – użytkownik bez takiego uprawnienia nie może zmienić okresu wcześniej przypisanego w oknie Przypisanie VAT do okresu. Może jedynie przypisać VAT do okresu, jeżeli taki okres nie był wcześniej wybrany.
Kartoteki
•Dostęp do danych osobowych – użytkownik bez takiego uprawnienia nie ma dostępu do danych osobowych pracowników oraz nie może wyeksportować rozrachunków kontrahentów do programu PC Dłużnik.
•Modyfikacja kartotek – bez tego uprawnienia użytkownik nie może dodawać, modyfikować ani usuwać pozycji żadnej z kartotek oraz sporządzać wydruków. Może tylko przeglądać poszczególne pozycje.
Plan kont
•Modyfikacje planu kont – użytkownik z takim uprawnieniem może przeglądać i zmieniać układ planu kont, a także ustalać parametry kont specjalnych, przypisywać konta do pozycji bilansu i rachunku zysków i strat, modyfikować układ bilansu i rachunku zysków i strat. Jeśli to uprawnienie nie jest ustawione, użytkownik może tylko przeglądać plan kont, ale nie może go modyfikować.
•Przeglądanie dokumentów zaksięgowanych, rejestrów, stanów kont i rozliczeń – użytkownik bez takiego uprawnienia nie może przeglądać dokumentów zaksięgowanych, rejestrów, obrotów kont i zapisów na koncie, obrotów kont aktywnych listy kont nieaktywnych oraz stanu rozrachunków.
Współpraca z PC Dłużnik
•Eksport do programu PC Dłużnik – użytkownik z takim prawem, pod warunkiem, że ma jeszcze uprawnienie do dostępu do danych osobowych, może wyeksportować informacje o przeterminowanych wierzytelnościach do programu PC Dłużnik Biura Informacji Kredytowej.
•Konfigurowanie ustawień współpracy z programem PC Dłużnik – zaznaczanie tego uprawnienia pozwoli wyznaczonej osobie na określanie parametrów współpracy programu Finanse i Księgowość z programem PC Dłużnik (wskazanie lokalizacji, gdzie będą przechowywane pliki współpracy z PC Dłużnik).
Rok
•Zamykanie roku – jeśli to uprawnienie nie jest ustawione, wówczas użytkownik może jedynie zamykać okresy sprawozdawcze, natomiast nie może zamykać ani zatwierdzać roku oraz utworzyć nowego roku.
•Zamykanie i otwieranie miesiąca – jeśli to uprawnienie jest ustawione, wówczas użytkownik może zamykać i otwierać okresy sprawozdawcze. Otwarcie błędnie zamkniętego miesiąca jest możliwe tylko wówczas, gdy nie było księgowań w okresie o 2 miesiące późniejszym.
•Zatwierdzanie roku – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może zatwierdzać rok. Zatwierdzenie roku ma charakter ostateczny to znaczy, że po zatwierdzeniu nie można w nim nic zaksięgować.
•Zatwierdzanie BO i OR – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może zatwierdzać BO i OR. Zatwierdzanie BO i OR ma charakter ostateczny, po wybraniu tego polecenia na liście zakładki Bilans pojawi się już tylko polecenie: Przeglądaj bilans otwarcia/obroty rozpoczęcia.
Inne
•Tworzenie raportów – jeśli to uprawnienie jest ustawione, wówczas użytkownik może wykorzystać generator raportów, aby tworzyć własne raporty, poza oferowanymi przez program ogólnodostępnymi raportami i zestawieniami. Prawo to jest dedykowane użytkownikom posiadającym specjalistyczną wiedzę informatyczną. Jeśli to uprawnienie nie jest nadane, użytkownik nie może tworzyć, edytować, usuwać definicji takich specjalistycznych raportów.
•Wykonywanie przeszacowań – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może obliczać i księgować różnice kursowe dla zapisów, w których kwoty wyrażone były w walutach obcych. Jeżeli to uprawnienie nie jest zaznaczone, użytkownik nie może wykazać zysków lub strat, jakie przedsiębiorstwo poniosło w wyniku zmiany kursów walut w przeciągu roku obrachunkowego, może natomiast rozliczać transakcje walutowe.
•Modyfikacja sprawozdań finansowych – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może tworzyć i modyfikować sprawozdanie finansowe, jak również przypisywać konta do Bilansu i RZiS.
•Eksport danych do Jednolitego Pliku Kontrolnego – użytkownik z tym prawem może wykonywać raport Jednolity Plik Kontrolny.
Deklaracje podatkowe
•Dostęp do obsługi deklaracji podatkowych – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może tworzyć i modyfikować deklaracje podatkowe.
•Zatwierdzanie i usuwanie deklaracji – wybranie tego uprawnienia oznacza, że użytkownik może zatwierdzać i usuwać deklaracje podatkowe.
Rozrachunki
•Obsługa rozrachunków – jeśli to uprawnienie nie jest ustawione, wówczas użytkownik nie może wprowadzać rozrachunków przy wprowadzaniu dokumentów, jak również dokonywać ich edycji.
•Przeksięgowania z kont posiadających rozrachunki jeśli to uprawnienie nie jest ustawione, wówczas użytkownik nie może przeksięgowywać zapisów na kontach z rozrachunkami.
Współpraca
•Konfigurowanie ustawień współpracy z programami Symfonii – nadaje prawo do konfigurowania ustawień współpracy programów e‑Deklaracje i e‑Dokumenty.
Administracja
•Użytkownik aktywny – po wybraniu tej opcji sygnatura użytkownika będzie aktywna przy otwieraniu firmy w oknie Otwieranie firmy. Jeżeli użytkownik wykonał jakąś operację, jego danych nie można usunąć z programu, ale korzystając z tej opcji można ograniczyć wyświetlaną liczbę użytkowników.
•Administrator firmy – umożliwia nadanie użytkownikowi praw administratora firmy (tylko administrator może dodawać nowych użytkowników i modyfikować ich uprawnienia).
Zobacz także: