|
Ewidencja danych księgowych > Wprowadzanie danych do rejestru VAT | | Drukuj |
Po wybraniu przycisku polecenia Rejestry z poziomu okna do wprowadzania dokumentów możesz wprowadzać dane do odpowiedniego rejestru.
Zapisy z jednego dokumentu mogą być odnoszone jednocześnie do różnych rejestrów zdefiniowanych wcześniej. Suma kwot tych rejestrów powinna się zgadzać z kwotą dokumentu.
Okresy sprawozdawcze
Zgodnie z nową ustawą o rachunkowości możesz wskazać okres sprawozdawczy, z którym chcesz związać podatek VAT z wprowadzanego dokumentu. Możesz wybrać go z rozwijanej listy Okres rejestru. Lista ta zawierać może kilka okresów w tył i kilka okresów w przód w stosunku do daty przyporządkowującej dokument do okresu sprawozdawczego, w zależności od ustawień w tabeli FK.INIFILE. Warunkiem jest, aby okres sprawozdawczy był aktualnie otwarty.
O tym, jaki okres sprawozdawczy będzie podpowiadany przez program, decyduje:
•w dokumentach sprzedaży – data dokumentu lub data operacji gospodarczej, zależnie od ustawień w opcjach definiowania dokumentu
•w dokumentach zakupu – data wpływu dokumentu.
•w dokumentach importowych – data odprawy celnej.
Okresy otwarte do przodu mogą zawierać się już w następnym roku obrachunkowym, oczywiście jeśli został już założony.
Wszystkie dokumenty związane z podatkiem VAT gromadzone są w oknie Przypisanie VAT do okresu.
Kolejność wprowadzania danych do rejestru
W module Finanse i Księgowość możliwe są dwa sposoby wprowadzania kwot podatku VAT. Możesz rozpocząć wprowadzanie od:
•umieszczania danych w rejestrze
•wprowadzania kwot zapisów .
Jeśli rozpoczynasz wprowadzanie dokumentu od wprowadzania danych do rejestru, to pole Kwota dokumentu będzie miała wartość zero. Właściwa kwota pojawi się tu dopiero po przejściu do okna wprowadzania dokumentu i podaniu kwot zapisów. Gdy dane do rejestru zostaną wprowadzone poprawnie, program automatycznie przeniesie do dokumentu kwoty wprowadzone w rejestrze umieszczając je po właściwych stronach zapisu. Jeśli w rejestrze był zdefiniowany podział na rejestry A, B, C, D to do dokumentu przeniesie się suma odpowiednich kwot z tych rejestrów.
Jeśli wprowadzanie danych z dokumentu zaczynasz od zapisów, to po wypełnieniu pól i po przejściu do okna rejestru przeniesiona zostanie kwota dokumentu. W tym przypadku, po wprowadzeniu kwot rejestru nie zostaną one przeniesione do dokumentu, a zostanie jedynie sprawdzona zgodność kwot rejestru z kwotą dokumentu (z wyjątkiem dokumentu importowego).
Automatyzacja obliczeń
Podczas wprowadzania danych do rejestru program nalicza, jeśli jest to tylko możliwe (to znaczy jeśli stawki podatku nie są połączone w grupy), wszystkie sumy i kwoty podatku, stosując zaokrąglenia podane w ustawieniach modułu. Kwota do zapłaty to zaokrąglona suma kwot brutto.
Jeśli zdecydujesz się na ręczne wprowadzanie poprawek, musisz liczyć się z tym, że w polach, w których wprowadzisz zmiany, nie będą już stosowane zaokrąglenia oraz z tym, że nie będzie automatycznie naliczana wartość tych pól. Ingerencja w dowolne pole powoduje przerwanie automatycznego zaokrąglania kwot nie tylko w tym polu, ale i we wszystkich polach, których kwoty wpływają na wartość danego pola. W szczególności, jeśli poprawisz kwotę do zapłaty, wszystkie kwoty w rejestrze będą naliczane bez zaokrągleń.
Jeśli zdecydujesz się powrócić do automatycznego wykonywania obliczeń w pojedynczym polu, wyczyść jego zawartość, używając klawisza Delete . W polu tym jednak kwoty będą naliczane dokładnie, bez stosowania zaokrągleń. Jeśli chcesz przywrócić automatyczne obliczenia i zaokrąglenia w całym rejestrze, wyczyść i wybierz ponownie pole wyboru Automatyczne obliczenia.
Jeśli nie życzysz sobie, aby program automatycznie przeliczał wprowadzane przez Ciebie kwoty, wyczyść pole wyboru Automatyczne obliczenia. W tej sytuacji musisz sam wprowadzić wszystkie kwoty rejestru, program sprawdzi tylko, czy kwota brutto zgadza się z sumą kwot netto i VAT, a kwota rejestru z kwotą dokumentu. Jeśli zdecydujesz się powrócić do automatycznego naliczania kwot, uaktywnij pole Automatyczne obliczenia. Program zaproponuje Ci przeliczenie wprowadzonych kwot zgodnie z definicją rejestru, jeśli się jednak na to nie zgodzisz, to istniejące dane pozostaną bez zmian, a jedynie nowo wprowadzane wartości będą naliczane automatycznie.
Po wprowadzeniu danych do jednego rejestru lub kilku rejestrów i wybraniu przycisku polecenia Dokument możesz przejść do okna wprowadzania pozostałych danych z dokumentu. Program kontroluje tu zgodność kwoty brutto z sumą kwot netto i VAT. Jeśli wystąpią różnice większe niż to wynika z przyjętych zaokrągleń, pojawi się komunikat i nie można będzie przejść do okna wprowadzanie dokumentów bez poprawienia błędu. W dole ekranu pokazana jest, jeśli występuje, różnica między VAT bez zaokrągleń a VAT zaokrąglonym, czyli "zaokrąglenie VAT +/-.....", oraz różnica między kwotą brutto a kwotą do zapłaty, czyli "różnica brutto/do zapłaty +/-....".
VAT nie przypisany do okresu sprawozdawczego
Dla dokumentów zakupu można wskazać z listy pozycję Bez okresu. Oznaczać to będzie zawieszenie faktycznego rozliczenia podatku VAT do czasu określenia właściwego okresu rejestru. Okres rejestru możesz określić w oknie Przypisanie VAT do okresu.
Zobacz także:
Jak to zrobić - czynności związane z rejestrami