Import danych > Zaawansowany import wyciągów bankowych | | Drukuj |
Import specjalny wyciągów bankowych wspiera automatyczne dekretowanie oraz rozliczenie operacji pobranych do Repozytorium dokumentów wyciągów bankowych. W tym celu wykorzystywana jest lista formuł na podstawie której zostaje wybrane konto księgowe. Proponowane rozliczenie transakcji może zostać dodatkowo zmodyfikowane przed utworzeniem dokumentu księgowego.
Zaawansowany import wyciągów bankowych nie obsługuje wyciągów z rachunków walutowych.
Kurs - Zaawansowana obsługa wyciągów bankowych w Symfonii Finanse i Księgowość*
* Po zalogowaniu do Akademii Symfonii podstawowe kursy dostępne są bezpłatnie w ramach abonamentu MINI. Instrukcja logowania>> |
Pobieranie wyciągów
W celu wczytania danych z wyciągu bankowego:
1.Kliknij przycisk Pobierz wyciągi.
2.W otwartym oknie wybierz rachunek bankowy, dla którego chcesz wczytać dane i kliknij przycisk Użyj.
3.Wskaż plik wyciągu bankowego (*.txt lub *.mt940) i kliknij przycisk Otwórz.
4.Operacja importu wyciągu bankowego do Repozytorium Dokumentów wykonywana jest w tle i dopiero po jej zakończeniu, dane wyciągu będą dostępne w oknie importu specjalnego wyciągów bankowych. W związku z tym należy odczekać chwilę i kliknąć przycisk Odśwież dane aby spróbować wczytać dane z repozytorium.
Wyciąg można również pobrać w Repozytorium Dokumentów (Dokumenty > Przeglądanie > Repozytorium dokumentów). Tam również można przeglądać szczegóły pobranych i zaksięgowanych wyciągów włącznie z załączonym plikiem importowanego wyciągu bankowego.
Ponowne pobranie wyciągu jest możliwe po usunięciu powiązanego z nim dokumentu księgowego oraz wyciągu w repozytorium dokumentów.
Uzgadnianie operacji
Operacja uzgadniania umożliwia, na podstawie kartotek programu oraz formuł, automatyzację uzupełniania danych dla zaksięgowania wyciągu bankowego:
•Konto – konto księgowe przeciwstawne do konta bankowego. Jest to domyślne konto dla zapisów nie posiadających rozliczenia. Jeśli operacja posiada rozliczenia transakcji – zapisy zostaną wykonane w kwocie i na konta wynikające z rozliczeń.
•Rozliczenie transakcji. Dla kont rozrachunkowych operacja jest płatnością, którą należy rozliczyć dostępne transakcje. Dla kwoty nierozliczonej, w zależności od definicji formuły, może zostać utworzona nowa transakcja.
•Termin – termin płatności dla nowych transakcji.
•Uzgodnienie – skrót nazwy formuły, na podstawie której operacja została zadekretowana.
•Podmiot – wskazanie podmiotu, czyli kontrahenta, pracownika, urzędu itp. powiązanego z operacją.
Przed rozpoczęciem uzgadniania wybierz rachunek bankowy i wyciąg, który chcesz zaksięgować (wyciągi prezentowane są chronologicznie i tak powinny być księgowane).
Kliknięcie przycisku Uzgodnienia uruchamia sekwencję akcji:
1. Numery referencyjne przelewu
Sprawdzane są numery referencyjne operacji z wykonanymi e-przelewami. Zgodne transakcje zostaną rozliczone automatycznie. Podmiot jest pobierany z operacji bankowej lub z pierwszej rozliczanej transakcji.
2. Formuły – Dopasowanie kontrahentów/pracowników/urzędów/osób
Operacje bankowe przypisywane są do kontrahentów, pracowników,urzędów lub osób na podstawie zgodności rachunków bankowych (z wyjątkiem rachunków bankowych użytych w formułach).
Symbol konta i pozostałe parametry pobiera są z domyślnej formuły oznaczonej odpowiednio: #Kontrahent, #Pracownik, #Urząd, #Osoba.
W przypadku pozycji wyciągu, dla których w kartotekach nie znaleziono odpowiadającego numeru rachunku bankowego, wyświetlony zostanie dialog umożliwiający przeszukanie kartoteki kontrahentów i samodzielne wskazanie kontrahenta do powiązania z rachunkiem operacji bankowej.
Powiązanie kontrahenta z operacją bankową spowoduje dodanie do jego danych powiązanego Rachunku bankowego, dzięki temu przy kolejnych sprawdzeniach kontrahent będzie uzgadniany automatycznie.
Możliwe jest pominięcie uzgodnienia kontrahenta:
•Pomiń – dla bieżącej operacji bankowej.
•Pomiń rachunek – dla wszystkich operacji ze wskazanym rachunkiem bankowym.
•Pomiń wszystkie – dla wszystkich pozostałych operacji.
Dla urzędów, pracowników, osób uzgodnienia nie są wykonane automatycznie.
3. Formuły – pozostałe
Pozycje wyciągu nie uzgodnione wcześniejszymi akcjami sprawdzane są pozostałymi formułami (innymi niż #Kontrahent, #Pracownik, #Urząd, #Osoba), i uzupełnia zgodnie z parametrami formuły:
•symbol konta księgowego,
•opis dekretacji,
•informację o tworzeniu i terminie nowej transakcji.
Formuły z wprowadzonym rachunkiem bankowym (pole Rachunek) zastosowane będą priorytetowo, nawet jeśli możliwe jest połączenie kontrahenta/urzędu/pracownika/osoby na podstawie danych kartotekowych.
Utworzenie noty księgowej
Dla uzgodnionych operacji, po ich wybraniu, w dolnej części okna podpowiadane są transakcje, które można wykorzystać do rozliczenia.
•Rozliczenie – kwota rozliczenia transakcji. Nie może być większa od kwoty w kolumnie Do rozliczenia. Również suma wszystkich rozliczeń nie może być większa od kwoty Do rozliczenia w nagłówku okna •Do rozliczenia – możliwa do rozliczenia kwota transakcji. Jest to kwota transakcji pomniejszona o ewentualne rozliczenia innymi operacjami bankowymi. •Transakcja – kwota transakcji pozostała do rozliczenia na moment księgowania wyciągu. •Numer dokumentu – numer własny dokumentu. •Nr ewidencyjny – skrót i numer ewidencyjny dokumentu księgowego powiązanego z transakcją. •Termin – termin rozliczenia transakcji. •Dni – liczba dni zalegania z płatnością. •Konto – numer konta księgowego powiązanego z transakcją. •Data – data utworzenia transakcji. •Uwagi – informacja opisująca transakcję. |
Aby samodzielnie wprowadzić numer konta księgowania dla pozycji nie uzgodnionej automatycznie wybierz ją i kliknij przycisk:
Wstępne rozliczenie tworzone jest podczas uzgadniania na podstawie referencji klienta lub rozpoznania numeru transakcji w opisie operacji.
Aby dodać transakcję do rozliczenia oznacz ją w pierwszej kolumnie listy, lub wprowadź dla niej kwotę rozliczenia w kolumnie Rozliczenie.
Grupowe rozliczenie transakcji wykonywane jest przez zaznaczenie ich na liście i wybranie z menu podręcznego pod prawym klawiszem myszki opcji:
•Rozlicz transakcje – automatyczne rozliczenie zaznaczonych wierszy do wysokości kwoty transakcji.
•Usuń rozliczenie – usunięcie kwot rozliczeń w zaznaczonych pozycjach.
Podwójne kliknięcie w wybranym wierszu powoduje otwarcie dokumentu księgowego powiązanego z transakcją.
Rozksięgowanie operacji posiadającej rozliczenia tworzone jest w następujący sposób:
1.Pogrupowane według numeru konta rozliczenia zostaną zapisane na kontach z tabeli transakcji. Powiązane rozliczenia zostaną zapisane wraz z zapisem w dokumencie księgowym.
2.Pozostała kwota do wartości operacji zostanie zapisana na koncie uzgodnionym i zostanie dla niej utworzona nowa transakcja.
Wykonanie operacji przycisków Odśwież dane oraz Uzgodnienia powoduje usunięcie wszystkich ręcznie wykonanych zmian i ustawień rozliczeń.
Aby na podstawie wprowadzonych uzgodnień i rozliczeń utworzyć dokument wyciągu bankowego i zapisać go do bufora programu kliknij przycisk Księgowanie. Operacje i Rozliczenia, które nie zostały zaksięgowane automatycznie należy poprawić bezpośrednio w utworzonym dokumencie księgowym. Aby ponownie wykorzystać import specjalny dla wyciągu bankowego należy najpierw usunąć utworzony przez niego dokument.